رئیس مركز نظارت، ارزیابی و تضمین كیفیت وزارت علوم:

آموزش عالی کشور نیازمند گفتمان سازی کیفیت است

آموزش عالی کشور نیازمند گفتمان سازی کیفیت است

بی دانلود: به گزارش بی دانلود، اصفهان رییس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم اظهار داشت: حالا بحث گفتمان سازی کیفیت در آموزش عالی اهمیت و ضروریست، برای اینکه بصورت کلی، توسعه کمی در عرصه های مختلف اتفاق افتاده و دیگر نیازی به توسعه کمی دراین زمینه نداریم.



جلسه اعضای هیئت سفر کیفیت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به استان اصفهان با حضور روح الله رازینی، رییس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم، حسین هرسیج، رییس دانشگاه اصفهان و رییس هیئت ناتک استانی به همراه مسئولین دیگر، امروز یکم شهریورماه، در دانشگاه اصفهان انجام شد.

در این جلسه، روح الله رازینی، رییس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم، در ارتباط با سفر خود و هیئت همراه به استان اصفهان تحت عنوان «سفر کیفیت» یاد کرد و اظهار داشت: این سفر تفاوتی با سفرهای تشریفاتی مدیریتی دارد. موضوع این سفر هم در ادبیات دینی و عرفانی ما اثری سازنده دارد و هم در بحث های مدیریتی و نهضت های کیفیت دنیا. از استعاره «سفر» و «سفر تعالی» بارها بهره برده اند، برای اینکه سفر می تواند دستاوردهایی به همراه داشته باشد که منجر به تحولات مفیدی شود، ما نیز از همین تعبیر به نام «سفر کیفیت» بهره برده ایم.

وی با تأکید بر اهمیت بحث گفتمان سازی کیفیت در آموزش عالی، اظهار داشت: یک نکته مهم، بحث گفتمان سازی کیفیت در آموزش عالی است. بصورت کلی، توسعه کمی و توسعه عالی در عرصه های مختلف اتفاق افتاده است و دیگر نیازی به توسعه کمی دراین زمینه نداریم. از جانب دیگر، باتوجه به تغییر روندهای پژوهش، فناوری و گرایش های جوانان و نیازهای جامعه، کرونا کاری کرد که امروزه نوع آموزش ما تغییر پیدا کرد.

رازینی یکی از راهکارهای جدی در امر آموزش عالی را توجه به کیفیت و تمایز دانست و افزود: همه ما در کشتی آموزش عالی سوار هستیم. در خیلی از مجموعه های حاکمیتی سوال های جدی درباره ی اثربخشی و کارآیی آموزش عالی مطرح می کنند که باید پاسخگو باشیم و بدانیم که اگر محدودیتی ایجاد و صدمه ای وارد شود، ضربه می خوریم.

وی با اعلان اینکه در مرکز نظارت، تنها نظارت و ارزیابی هدف غایی نیست، افزود: هدف غایی، ارتقاء کیفیت است و ما ماموریتی داریم که انحصار تیم ماست و آن بحث تضمین کیفیت است. مبحث تضمین کیفیت اقتضائات و الزاماتی دارد و توجه به کیفیت فقط با دیدن کمبودها محقق نمی گردد، بلکه این امر نیازمند اصلاح، خلاقیت و تغییر روش ها و ابزارها و نگاه ها است. در حقیقت، دغدغه اصلی ما ترویج و توجه به گفتمان کیفیت در آموزش عالی است.

رئیس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت در ادامه به نکات و اهداف دیگر این سفر اشاره نمود و تصریح کرد: شنیدن و دیدن مسائل آموزش عالی در سطح استان و کوشش برای پیگیری آنها از دیگر اهداف ما در این سفر است. همچنین، موضوع وحدت رویه و هماهنگی از اهمیت زیادی برخوردارست. متاسفانه گاهی ما وحدت رویه نداریم، در صورتیکه در رویکرد کیفیت برای حل مسئله باید همدلی دیده شود و نباید زیر نظام ها احساس کنند که ما برای بگیرو ببند آنها آمده ایم.

رازینی با اعلان اینکه در سال قبل بیش از ۱۰۰۰ بازدید میدانی توسط مرکز نظارت در کل کشور انجام شده است، اضافه کرد: بخشی زیادی از این هزار گزارش منجر به اثرگذاری بر روی تصمیم گیری ها در آموزش عالی شده است. باید بدانیم که گفتمان پاسخگویی و گزارش عملکرد در آموزش عالی از اهمیت زیادی برخوردارست. این که روسای دانشگاه ها پاسخگو باشند و بصورت مکتوب گزارش عملکرد خودرا ارائه بدهند و پاسخگوی عملکردشان باشند، موضوع مهمی است.

رئیس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت نیز به موضوع سطح بندی موسسات اشاره نمود و اظهار داشت: هم اکنون، موضوع رتبه بندی به مرکز نظارت سپرده شده است. ما معتقد هستیم که قبل از رتبه بندی، موضوع سطح بندی مهم می باشد. گاهی این مباحث در آموزش عالی پیگیری شده و پس از آن رها شده، اما حالا سطح بندی مؤسسات برمبنای مسائل آنها به انجام می رسد.





منبع:

1402/06/03
08:46:32
0.0 از 5
426
تگهای خبر: آموزش , دانشگاه , فناوری , كیفیت
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۲
beedownload بی دانلود