برندگان بیست ویكمین دوره ی جایزه ی ترویج علم

برندگان بیست ویكمین دوره ی جایزه ی ترویج علم

برندگان بیست ویکمین دوره ی جایزه ی ترویج علم اعلام گردید.


به گزارش بی دانلود به نقل از ایسنا، در مراسم اهدای بیست ویکمین جایزه ترویج علم که عصر امروز انجام شد بیانیه هیئت مدیره «انجمن ترویج علم ایران»به مناسبت بیستمین و یکمین دوره جایزه ترویج علم توسط مریم فیروزی، دبیر این دوره ی جایزه ترویج علم قرائت شد.
در این بیانیه آمده است: امسال، اولین سالی است که بین برگزاری مراسم نهمین دوره هفته ترویج علم که در آبان ماه هر سال به همت انجمن ترویج علم ایران و هم زمان با بزرگداشت روز جهانی «علم در خدمت صلح و توسعه» به مدت یک هفته برگزار و در آخرین روز این هفته جوایز ترویج علم به برگزیدگان اهداء می شد به علت شیوع بیماری کووید-۱۹ و با امید بهبود شرایط و مساعدتر کردن امکان گردهمایی، تا به امروز فاصله ای سه ماهه بوجود آمد. در تمام روزهای این سه ماه سعی کردیم تا محدودیت فعالیت و گردهمایی های حضوری را با مدد فضای مجازی به فرصتی مغتنم تبدیل نماییم و بوسیله نشست های آنلاین، «هفته ترویج علم» را به «هفته پژوهش» پیوند زدیم و در این زمان نشست های ترویجی یکشنبه هایمان را به هر روز هفته تعمیم دادیم تا بتوانیم برای تحقق رویکرد امسالِ روز جهانی “علم در خدمت صلح و توسعه” که «علم با جامعه و برای جامعه» بود، عملکرد موثرتر و متمرکزتری بر موضوع داشته باشیم.
با همراهی دبیران نشست ها و همراهانمان در سایر نهادهای علمی و پژوهشی و مروجین علاقمند به علم توانستیم به موضوعات «فرهنگ ِعلم و پژوهش»، «نقش انجمن های علمی در ترویج علم»، «سلامت و ترویج علم»، «اقلیم و ترویج علم»، «ترویج و آموزش کشاوزی»، «ترویج پژوهش در دانشگاه ها و مراکز علمی»، «رسانه ها و ترویج علم»، «تاریخ علم و ترویج علم» بپردازیم و بعد از هفته پژوهش، این جلسه ها را با موضوعات متنوع دیگر ادامه دهیم.
اصلی ترین عاملی که سبب شده تا نهادهای علمی بین المللی تلاش کنند تا توجه کشورهای مختلف را در روز جهانی علم در سال ۲۰۲۰ به رویکرد «علم با جامعه و برای جامعه» جلب کنند، چالش هایی است که از شروع سال قبل تا به امروز جوامع انسانی را درگیر نموده و همچنان هم ادامه دارند، شکل و نوع این مشکلات یک دفعه دیگر ثابت کرده است که اگر فعالیتهای پژوهشی، نوآورانه، و پیشرفت های دانش و فناوری، مسئولانه و اخلاقی نباشد، و تعالی علمی، با آگاهی و مسئولیت پذیری اجتماعی همراه نگردد؛ دانش، نقش آفرینی و کارآمدی مطلوب خود در زندگی بشر را از دست خواهد داد.
در کنار هم بودن تمام بازیگران جوامع انسانی، شامل دانشمندان، پژوهشگران، شهروندان، سیاست گزاران، نهادهای مالی، اقتصادی و سازمان های مستقل مردمی در کل فرآیندهای نوآورانه و فناورانه است که روندها و نتایج را با ارزش ها، نیازها و انتظارات جوامع منطبق خواهدنمود. هم ترازی نتایج پیشرفت های علمی بشر با ارزش ها و نیازهایش از یکسو شوق و علاقه و وجد و تمایل جوامع را برای پیشرفت و رشد و توسعه علم بالا می برد و از طرفی اعتماد مردم به علم را تقویت می کند. تمام آنچه که ما با تجربه شرایط استثنایی این روزها به آن یقین پیدا کرده ایم؛ همان چیزی است که بنیان گذاران و فعالان انجمن ترویج علم ایران در ضمن ۱۹ سال فعالیت خود به آن ایمان داشته و برای تحقق آن کوشیده اند.
آنان به امید گسترش علوم در ایران گردهم آمدند تا برای ترویج علم و اشاعه تفکر علمی و نهادینه کردن علم در جامعه تلاش کنند. آنها اعتقاد راسخ داشتند که مردمی که علم را درک کنند به آن باور پیدا می کنند، علم را توسعه می دهند و حامی آن می شوند و از آن برای حل مسائل روزمره خود بهره می گیرند و با نگاهی آگاه آینده خودرا می سازند.
هیئت مدیره انجمن ترویج علم ایران امسال نیز با اعتقاد راسخ به این تفکر تلاش نموده است تا با برگزاری رویدادهای گوناگون و متنوعی که گردهمایی بیست ویکمین دوره اهداء جایزه ترویج علم نقطه عطف آنست به این حقیقت صحه گذارد که دانشمندان، اندیشمندان و علاقه مندان به توسعه علمی کشور، امیدوار و خستگی ناپذیر با تمام وجود می کوشند تا با ارتقای علم و آگاهی اخلاق مدار و مسئولانه، آینده روشنی را برای این مرز و بوم رقم زنند.
آرزو داریم با ایجاد آگاهی و شناخت ظرفیت های بومی برای نسل جوان و ارتقای دانش و نگرش علمی آنها به همراه نیروی عشق بی انتهایی که به ایران در وجودشان موج می زند، روزهایی سرشار از امید و موفقیت در انتظارمان باشد.
انجمن ترویج علم ایران امیدوار است دسترسی به علم، اهمیت توسعه علوم و اشاعه و ترویج تفکر علمی بیش از پیش در جامعه بروز یابد تا امکان توسعه دانش و بهره مندی متوازن از آن فراهم گردد. انجمن ترویج علم ایران از برندگان و تقدیرشدگان این جایزه که همگی از فعالان عرصه ترویج علم هستند؛ دعوت می کند تا زین پس به خانواده بزرگ این انجمن پیوسته و در معرفی هرچه بیشتر آن تلاش نمایند تا بتوانیم در کنار هم شاهد حضور گسترده تر دلسوزان و کوشندگان علم کشور در فضایی دوستانه و سرشار از همدلی باشیم و با هم در راه توسعه علمی کشور و ایجاد زیست بوم ترویج علم، گام های مؤثری برداریم.
هیئت مدیره انجمن ترویج علم ایران به پاس قدردانی از یک عمر تلاش بی وقفه استاد فرهیخته آقای دکتر مصطفی معین همزمان با بیست و یکمین دوره جایزه ترویج علم مراسم جایزه امسال را به نام “استاد مصطفی معین” مزین نموده و مراسم نکوداشتی را برای این استاد فرهیخته و پزشک خستگی ناپذیرِ عرصه دانش پزشکی که با انگیزه، تداوم و عشق بیش از ۴۰ سال از عمر گرانمایه خویش را صرف فعالیتهای علمی-ترویجی و ارتقاء سلامت مردم به ویژه کودکان ایران نموده برگزار می نماید.
هیئت مدیره انجمن ترویج علم ایران با تشکر از هیئت داوران خانم ها و آقایان دکتر فرشته تقوی، دکتر الهه حجازی، دکتر هادی خانیکی، دکتر شیوا دولت آبادی، بهاره صفوی، دکتر زهیر صباغ پور آذریان، مریم فیروزی، دکتر اکرم قدیمی، دکتر سعدالله نصیری قیداری، دکتر حسن نمکدوست تهرانی و دکتر منصور وصالی که زحمت بررسی و ارزیابی پرونده حائزین شرایط دریافت جایزه‌ی ترویج علم را بر عهده داشتند و برمبنای نظر این هیئت، جوایز بیست و یکمین دوره جایزه ترویج علم ایران در سال ۱۳۹۹ به افراد و نهادهای زیر اهدا می شود.
پس از قرائت این بیانیه بیست ویکمین جوایز ترویج علم به افراد و نهادهای زیر اهدا شد:
۱- دکتر رضا پورحسین به علت فعالیت در حوزه ­های متنوع دانشگاهی، آموزشی، پژوهشی و خصوصاً گسترش و ترویج علم بوسیله فراهم آوردن، تسهیل و هدایت و پشتیبانی از امکان حضور مراکز مختلف علمی و دانشگاهیان در صدا و سیما و انتقال آراء و نظریه ها در گستره تمام نقاط کشور
۲- دکتر مهدی زارع به علت فعالیت در امتداد شناخت بیشتر عموم مردم با علم زلزله شناسی
۳- سید احمد محیط طباطبایی به علت فعالیت در امتداد بسط علوم انسان شناسی، جامعه شناسی، ایرانشناسی، تاریخ، فرهنگ و تعامل عموم جامعه با موزه
۴- دکتر عبدالرحمن نجل رحیم به علت فعالیت در امتداد بسط علوم شناختی، مغز پژوهی، آشنایی عموم با شگفتی­ های مغز و انتشار یافته های پیوند­دهنده این حوزه شناختی با علوم اجتماعی، هنر و فلسفه
۵- دکتر یحیی تابش به علت فعالیت در امتداد ایجاد خانه­ های ریاضیات بمنظور بهبود تفکر و تحرک علمی در خیلی از دانش آموزان و دانشجویان
۶- شهرزاد میرسلطانی به علت فعالیت در زمینه ی آموزش نجوم به کودکان و کمک به عمومی سازی علم جایزه توران میرهادی را دریافت کرد.
۷- پوریا ناظمی به علت فعالیت در عرصه نظری و عملی روزنامه نگاری علم و نیز احساس مسئولیت در انتشار اخبار دقیق و صحیح در رابطه با بیماری کووید ۱۹ در جهت رشد آگاهی علمی جامعه و مقابله با بدفهمی ها، خرافه ها و اخبار جعلی
۸- موزه گل سنگ­های ایران به پاس فعالیت در زمینه ­های ترویجی، علمی و آموزشی و نیز کمک به عمومی سازی علم و تعامل بهتر دانشمندان، مردم و مدیران
۹- انجمن جامعه شناسی ایران برای فعالیت در زمینه بسط علم جامعه شناسی بوسیله برگزاری دوره­ ها، کارگاه ­ها و اجرای برنامه­های متنوع علمی، پژوهشی وآموزشی
۱۰- محمد درویش به علت فعالیت در امتداد بسط علوم زیستی و پاسداشت محیط زیست نخستین دوره جایزه هنریک مجنونیان(جایزه مروجان علوم محیط زیست) را دریافت کرد.
۱۱- نسرین حکمی به پاس فعالیت در عرصه دانش زبان شناسی و علوم اجتماعی
۱۲- محمد رئیسی قصر قندی به پاس فعالیت در راه آموزش در مناطق محروم، شوق انگیز کردن امر آموزش، فعالیت داوطلبانه و مؤثر جهت دسترس پذیر کردن آموزش برای دانش آموزان مناطق محروم کشور
۱۳- حسن حسینی به علت فعالیت در راه آموزش در مناطق محروم، شوق انگیز کردن امر آموزش، فعالیت داوطلبانه و مؤثر جهت دسترس پذیر کردن آموزش برای دانش آموزان مناطق محروم کشور بوده است؛ جایزه زنده یاد محمد بهمن بیگی (جایزه معلمان مروج مناطق محروم) را دریافت کرد.



1399/12/01
13:57:39
0.0 از 5
1577
تگهای خبر: آموزش , دانشجو , دانشگاه , فضای مجازی
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۵
beedownload بی دانلود