این هولوگرام ها را می توانید در دست بگیرید

این هولوگرام ها را می توانید در دست بگیرید

بی دانلود: محققان اسپانیایی، هولوگرام هایی ساخته اند که می توان آنها را در دست گرفت و آنها را با دست تنظیم کرد.


به گزارش بی دانلود به نقل از ایسنا، دکتر «الودی بوزبیب»(Elodie Bouzbib)، پژوهشگر «دانشگاه دولتی ناوارا»(UPNA) به همراه «ایوسون ساراسات»(Iosune Sarasate)، «اونای فرناندز»(Unai Fernández)، «مانوئل لوپز آمو»(Manuel López-Amo)، «ایوان فرناندز»(Iván Fernández)، «اینیگو ازکوردیا»(Iñigo Ezcurdia) و «آسیر مارزو»(Asier Marzo) برای نخستین بار موفق شد تصاویر گرافیکی سه بعدی تنظیم شده با دست را نمایش دهد.
به نقل از یورک الرت، بوزبیب اظهار داشت: آن چه در فیلم ها می بینیم و هولوگرام می نامیم، بطور معمول نمایش های حجمی هستند. کارهای ما گرافیک هایی هستند که در هوا ظاهر می شوند و بدون نیاز به استفاده از عینک واقعیت مجازی می توان آنها را از زوایای مختلف مشاهده کرد. به آنها گرافیک سه بعدی واقعی می گویند. آنها خصوصاً از این نظر جالب هستند که پارادایم «بیا و تعامل داشته باش» را مجاز می کنند؛ به این معنا که کاربران بسادگی به یک دستگاه نزدیک می شوند و استفاده از آنرا شروع می کنند.
محققان در مقاله این پژوهش نوشتند: نمونه های اولیه تجاری نمایشگرهای حجمی مانند نمونه های «Voxon Photonics» یا «Brightvox» هم اکنون وجود دارند اما هیچ کدام اجازه تعامل مستقیم با هولوگرام ها را نمی دهند.
بگفته مارزو، تعامل مستقیم به این معناست که بتوانیم دستان خودرا برای گرفتن و کشیدن اشیاء مجازی وارد نماییم. او می افزاید: ما به تعامل مستقیم با تلفن هایمان عادت داریم، جایی که روی یک دکمه ضربه می زنیم یا یک سند را مستقیماً با انگشت خود روی صفحه می کشیم - این برای انسان طبیعی و شهودی است. این پروژه ما را قادر می سازد تا از این تعامل طبیعی با گرافیک سه بعدی جهت استفاده از توانایی های ذاتی خود در بینایی و دستکاری سه بعدی استفاده نمائیم.
نمایشگرهای حجمی دارای یک صفحه نوسانی سریع به نام «دیفیوزر»(Diffuser) هستند. تصاویر بصورت هم زمان با سرعت بالا (۲۸۸۰ تصویر در ثانیه) پخش می شوند. به لطف ادامه دید، تصاویری که در ارتفاع های مختلف روی دیفیوزر پخش می شوند، بطور کامل قابل درک هستند.
بگفته این گروه پژوهشی، مشکل اینجاست که دیفیوزر بطور معمول سفت است و اگر هنگام نوسان با دست ما تماس پیدا کند، ممکنست بشکند یا به بروز لطمه منجر شود. محققان برای حل این مشکل، بعد از آزمایش خواص نوری و مکانیکی مواد گوناگون، دیفیوزر سفت را با یک دیفیوزر الاستیک جایگزین کردند. بوزبیب اظهار داشت: چالش این است که مواد الاستیک تغییر شکل می دهند و به تصحیح تصویر نیاز دارند.
این نوآوری، روزنه های جدیدی را برای تعامل با گرافیک های سه بعدی می گشاید و به کاربران امکان می دهد تا اشیای مجازی را بطور طبیعی درک و تنظیم کنند. محققان در ادامه مقاله خود نوشتند: به عنوان مثال، به گرفتن یک مکعب بین انگشت اشاره و شست برای حرکت دادن و چرخاندن آن یا شبیه سازی راه رفتن روی سطح با بهره گیری از انگشت اشاره و انگشت حلقه توجه کنید.
در ادامه مقاله این پژوهش آمده است: نمایشگرها و تلفن های همراه برای کار کردن، یادگیری یا سرگرمی در زندگی ما وجود دارند. داشتن گرافیک سه بعدی که بتوان آنرا مستقیما تنظیم کرد، در آموزش به کار می آید. به عنوان مثال، می توان از آن برای تجسم و مونتاژ قطعات یک موتور استفاده کرد. علاوه بر این، چندین کاربر می توانند بدون نیاز به هدست واقعیت مجازی با یکدیگر تعامل داشته باشند. این تکنیک می تواند خصوصاً در موزه ها سودمند باشد و کمک نماید که بازدیدکنندگان بسادگی به محتوا نزدیک شوند و با آن در تعامل قرار بگیرند.


1404/01/21
13:04:33
0.0 از 5
51
تگهای خبر: آموزش , پروژه , دانشگاه , محقق
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۲
لینک دوستان بی دانلود
beedownload بی دانلود