چاره مقاومت در برابر آنتی بیوتیك؛

کشف آنتی بیوتیک در آب های قطب شمال

بی دانلود: محققان یک آنتی بیوتیک احتمالی را در میکروارگانیسم های دریایی قطب شمال کشف کرده اند.

به گزارش بی دانلود به نقل از اینترستینگ انجینرینگ، دکتر پایوی تاملا و گروهش در دانشگاه هلسینکی روی اکتینوباکترها (actinobacteria)، شاخه ای از باکتری که در خاک و محیط های دیگر وجود دارد، تمرکز کردند. بحران بهداشت جهانی مقاومت در مقابل آنتی بیوتیک به افزایش توجهات به اکتینوباکترهای دریایی به عنوان یک منبع احتمالی آنتی بیوتیک های جدید و موثر منجر گردیده است. بگفته تاملا اکتینوباکترها خیلی از ترکیبات فعال زیستی را ارائه می کنند که تعدادی از آنها اکنون به عنوان آنتی بیوتیک و داروهای دیگر مانند داروهای ضد سرطان و تعدیل کننده سیستم ایمنی استفاده می نمایند. ۷۰ درصد آنتی بیوتیک های فعلی از آکتینوباکتر خاک سرچشمه می گیرند و بخش اعظم محیط های زمینی برای کشف آنتی بیوتیک بررسی نشده اند. به این علت پژوهشگران تصمیم گرفتند مولکول های نوین را در اقیانوس قطب شمال مطالعه کنند. آنها بدنبال ترکیباتی بودند که توانایی باکتری برای بیماری زایی یا قابلیت عفونت زایی آنها را کم کند. آنها نمونه هایی از قطب شمال را جمع آوری و خاصیت های بیماری زایی آنها را با کمک مهارتهای آزمایشگاهی پیچیده برای تحلیل و بررسی عصاره های اکتینوباکتری های دریایی بررسی کردند. محققان بعد از ماه ها مطالعه به یک ترکیب طبیعی روبرو شدند که قادر به مهار کردن شدت ویروس زایی سویه خطرناک باکتری E. coli بود. تاملا در این زمینه نوشته است: ما ترکیبی که قابلیت بیماری زایی E. coli (EPEC) را بدون تأثیر بر رشد آن مهار می کند و همین طور یک ترکیب بازدارنده رشد را که هر دو در اکتینوباکتری های اقیانوس منجمد شمالی بودند، کشف کردیم. ترکیبات مذکور از ۴ گونه آکتینوباکتر که طی عملیات تحقیقاتی در دریای قطب شمال در ۲۰۲۰ جمع آوری شده بودند، استخراج شدند.

1403/06/15