توسط پژوهشگران دانشگاه تهران؛
ارائه مدل داده کاوی بررسی نقش آب وهوا بر میزان تصادفات رانندگی
بی دانلود: محققان دانشگاه تهران در یک پژوهش به ارائه مدل داده کاوی جهت بررسی نقش آب وهوا بر میزان تصادفات رانندگی پرداختند.
به گزارش بی دانلود به نقل از مهر، پژوهشگران دانشکدگان مدیریت دانشگاه تهران در پژوهشی نوآورانه و میان رشته ای، به بررسی نقش دما و شرایط آب وهوایی بر وقوع انواع تصادفات پرداختند که نتایج به دست آمده از این پژوهش، بیان کننده نقش مؤثر آب وهوا و میزان دما بر انواع تصادفات جاده ای است. این مطالعه به بررسی نقش دما و شرایط آب وهوایی بر وقوع انواع تصادفات جاده ای در استان قزوین پرداخته است. دکتر مهشید التماسی، استادیار گروه علم اطلاعات و مدیریت دانش دانشکده مدیریت دولتی و علوم سازمانی دانشگاه تهران درباره ی اهمیت انجام این پژوهش، اظهار داشت: تصادفات جاده ای همیشه یکی از مهم ترین چالش های ایمنی در کشور ایران بوده است. سالانه هزاران تصادف منجر به جرح یا فوت در جاده های ایران اتفاق می افتد که عواقب سنگینی در حوزه های سلامت و اقتصادی بدنبال دارد. این مسئله ضرورت انجام مطالعات جامع و کاربردی در حوزه پیش بینی و مدیریت تصادفات جاده ای را آشکار می سازد. وی ادامه داد: مدل داده کاوی ارائه شده در این پژوهش قادر می باشد الگوهای پیچیده بین دما، شرایط آب و هوایی و انواع تصادفات جاده ای را شناسایی کند. این مدل می تواند احتمال وقوع هر نوع تصادف را در وضعیت مختلف دمایی و آب و هوایی پیش بینی کند. به عنوان مثال، نتایج نشان داده اند که با افزایش دما، احتمال وقوع برخی تصادفات مانند برخورد با وسایل نقلیه و خروج از جاده بیشتر می شود. همین طور در دماهای پایین، احتمال وقوع تصادفات ناشی از واژگونی افزایش می یابد. التماسی گفت: باتوجه به افزایش فراوانی وقوع تصادفات جاده ای در ایران و تبعات سنگین آن، شناسایی عوامل مؤثر بر وقوع این حوادث همچون عوامل محیطی و اقلیمی ضرورت دارد. نتایج این پژوهش می تواند در طراحی و اجرای راهکارهای مدیریت ریسک تصادفات در جاده ها مورد استفاده قرار گیرد. بگفته استادیار گروه علم اطلاعات و مدیریت دانش دانشکده مدیریت دولتی و علوم سازمانی دانشگاه تهران، این مطالعه با ترکیب رویکرد های آماری و داده کاوی، الگوهای پیچیده میان دما، شرایط آب و هوا و انواع تصادفات را شناسایی کرده و مدلی برای پیش بینی این الگوها ارایه داده است. کاربرد این مدل می تواند در تصمیم گیری و برنامه ریزی برای افزایش ایمنی جاده ها و کاهش تصادفات مؤثر باشد. متخصصان ترافیک، مدیران حوزه ایمنی جاده ها و سیاست گذاران می توانند از آثار این پژوهش برای طراحی راهکارهای مناسب و هدفمند در عرصه کاهش تصادفات جاده ای بهره گیرند. نتایج این پژوهش در قالب مقاله ای با عنوان "Predicting the type of road accidents based on air temperature in Iran: A case study of roads in Qazvin province" در مجله معتبر Heliyon با ضریب تأثیر ۴( اینجا ببینید) به چاپ رسیده است. این مجله در عرصه علوم فعالیت می کند.
منبع: بی دانلود
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب