ابداع یک تراشه مغزی جدید برای بیماران پارکینسون

ابداع یک تراشه مغزی جدید برای بیماران پارکینسون

به گزارش بی دانلود، تراشه گرافنی شرکت این برین(Inbrain) یک تکنولوژی جدید و امیدوارکننده با پتانسیل بهبود جراحی مغز و درمان های عصبی است.


به گزارش بی دانلود به نقل از ایسنا، یک ایمپلنت مغزی جدید طراحی شده است که هم می تواند سیگنال های مغزی را بخواند و هم تکانه های مغزی را تحریک کند.
این تراشه نوید یک تکنولوژی جدید از شرکت این برین نوروالکترونیکس(Inbrain Neuroelectronics) است که یک استارت آپ مستقر در بارسلون اسپانیا است.
این رابط مغز و رایانه(BCI) از ماده خاصی به نام گرافن برای ایجاد یک رابط با وضوح بالا با مغز استفاده می نماید.
گرافن یک ماده دو بعدی است که فقط یک اتم ضخامت دارد، اما از فولاد سخت تر است. این ماده از اتم های کربن تشکیل شده است که در یک شبکه لانه زنبوری چیده شده اند و خصوصیت های قابل توجه آن، آنرا به یک تغییر دهنده بازی برای پیشرفت در رابط های مغزی نسل جدید تبدیل نموده است.
این شرکت می گوید این ایمپلنت مغزی می تواند به صورت قابل توجهی برای بیماران پارکینسون مفید باشد و بزودی آزمایش آن روی نخستین انسان را انجام خواهد داد.
تراشه گرافنی این برین
فناوری رابط مغز و کامپیوتر بعنوان پلی بین مغز و دستگاههای خارجی مانند کامپیوتر عمل می کند که با ضبط و تفسیر سیگنال های مغزی، درهایی را در تشخیص پزشکی و برقراری ارتباطات برای کسانی که محدودیت گفتار دارند و حتی کنترل تجهیزات خارجی مانند اندام های رباتیک را گشوده است.
شرکت این برین اشاره می کند که تقریبا ۳۰ درصد از جمعیت جهان تحت تاثیر اختلالات عصبی هستند و هدف این ابزار ابتکاری عرضه مزایای درمانی برای بیماران مبتلا به بیماری پارکینسون و سایر اختلالات عصبی بالقوه است.
کارولینا آگیلار مدیر عامل این شرکت به مشکلی در رابط های سنتی ساخته شده از فلز اشاره می کند و می گوید این فلزات پدیده ای به نام «واکنش های فارادی» را تجربه می کنند که سبب می شود سیگنال های الکتریکی به هم ریخته شوند و ارسال اطلاعات به مغز دشوار شود. این در شرایطی است که تکنولوژی جدید گرافنی آنها از این مورد جلوگیری می کند.
این برین این تراشه را به شکل یک ویفر با استفاده از روشهای فنی نیمه رسانای استاندارد تولید می کند و آنرا بسیار نازک در حد ۱۰ میکرومتر نگه می دارد. این تراشه با خصوصیت های گرافنی ظریف از ۲۵ تا ۳۰۰ میکرومتر ساخته شده است که خواندن سیگنال های مغزی با وضوح بالا و تحریک را امکان پذیر می کند.
جالب اینجاست که این دستگاه جدید گرافنی توانایی تزریق ۲۰۰ بار شارژ بیشتر را بدون ایجاد واکنش فارادی دارد که ثبات را برای بیشتر از میلیونها پالس تحریک برای درمان مغز عرضه می دهد.
اولین آزمایش انسانی
نخستین آزمایش انسانی تراشه این برین در دانشگاه منچستر انگلیس صورت خواهد گرفت. این تراشه در یک جراحی تومور مغزی جهت کمک به جراحان برای شناسایی بافت سرطانی با دقت میکرومتری استفاده خواهد شد که به جراحان اجازه می دهد تا تومور را حذف نمایند و در عین حال مناطق سالم مغز را برای گفتار و شناخت صحیح حفظ کنند.
آگیلار می گوید: این تراشه در طول برداشتن تومور بگونه ای قرار می گیرد که بتواند سیگنال هایی را با وضوح بسیار بالا بخواند که به جراح می گوید کجا تومور وجود دارد و کجا تومور وجود ندارد.
آگیلار شروع نخستین آزمایش انسانی را توضیح داد و تصریح کرد که این روشی سریع برای اثبات بی خطر بودن گرافن جهت استفاده انسانی است.
این تراشه گرافنی جدید پیش از آزمایش انسانی تحت آزمایش زیست سازگاری دقیق روی حیوانات قرار گرفته است و در واقع مطالعات قبلی راه را برای آزمایش های انسانی ایمن آن هموار کرده اند.
باآنکه مطالعه پژوهشگران دانشگاه منچستر بر جراحی تومور مغزی متمرکز است، اما تراشه انقلابی Inbrain امکان دارد در نهایت برای درمان پارکینسون استفاده گردد.
برای این کار، تراشه بروزرسانی می شود تا در بخشی از مغز به نام مسیر نیگروستریاتال که حرکت را کنترل می کند، کار کند.
طبق گزارش ها، این تراشه می تواند سیگنال های مغز را برای اقداماتی مانند قدم برداشتن یا بالا بردن دست رمزگشایی کند. علاوه بر این، دقت آن در مقیاس میکرومتری به آن اجازه می دهد تا علایم پارکینسون مانند لرزش، سفتی و مشکلات راه رفتن را تشخیص دهد.
با شناسایی این شاخص ها، پزشکان قادر خواهند بود استراتژی های درمانی را به خوبی تنظیم کنند و کارایی آنها را برای هر بیمار بهینه کنند.



1403/05/02
10:53:23
0.0 از 5
294
تگهای خبر: ارتباطات , استارت آپ , الكترونیك , تكنولوژی
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۵
beedownload بی دانلود