یك استاد دانشگاه فردوسی و متخصص علم داده مطرح كرد

آموزش شخصی سازی شده از مهم ترین آورده های هوش مصنوعی

آموزش شخصی سازی شده از مهم ترین آورده های هوش مصنوعی

بی دانلود: به گزارش بی دانلود، خراسان رضوی عضو هیات علمی دانشکده علوم ریاضی دانشگاه فردوسی مشهد اظهار داشت: ما امروز می توانیم آموزش را شخصی ‎سازی نماییم، چونکه هم دیتاهای گسترده ای در اختیار داریم و هم دسترسی به این دیتاها بسیار ارزان است.


رضا قنبری در گفتگو با ایسنا با اشاره به اینکه مردم هنوز از کاربردهای هوش مصنوعی خبر ندارند و نمی دانند ظهور این فناوری چه اتفاق بزرگی است، اظهار نمود: مهم ترین چیزی که در خلال یکی، دو سال گذشته هوش مصنوعی را در بین مردم پررنگ کرد، ChatGPT بود، در صورتی که هوش مصنوعی قدمتی ۷۰ ساله دارد و ۷ دهه از نخستین کاربردهای آن می گذرد و الان روزبه روز کاربردهایش توسعه پیدا می کند.
وی با اشاره به اینکه هوش مصنوعی داده های بسیاری را به صورت ارزان و راحت در اختیار کاربران قرار می دهد، اضافه کرد: این سبب شده است که امروز هوش مصنوعی تا لبه زندگی ما جلو بیاید، وگرنه پیش از این هم کاربردهای بسیاری درصنعت داشته است. ما حدود ۱۰ سال پیش با استفاده از یکی از ابزارهای محاسبات نرم که اشتراکات زیادی با هوش مصنوعی دارد، نرم افزاری ساختیم که سال هاست در توزیع آب مشهد مورد استفاده قرار دارد و مردم هم در جریان این مورد نیستند و نمی دانند که سال هاست هوش مصنوعی در چنین حوزه هایی به کار گرفته شده است.
عضو هیات علمی دانشکده علوم ریاضی دانشگاه فردوسی مشهد در مورد کاربردهای هوش مصنوعی در ارتقاء سطح آموزش، اظهار داشت: هم اکنون آموزش در کشور ما از کیفیتی که باید، برخوردار نیست. همینطور باید به سبک آموزش توجه ویژه داشته باشیم. سبک آموزش ما برگرفته از انقلاب صنعتی قبلی است. ۲۰۰ سال پیش آموزش الزامی و عمومی نبود. بعد از صنعتی شدن جوامع، احتیاج به فناوری های نوین حس می شد و با عنایت به بروز جنگ های مختلف، نیاز داشتند که سرعت تولید را بالا ببرند. در نهایت به این رسیدند که آموزش را همگانی و استاندارد کنند. نتیجه این شد که برای هر سنی، یک سری سرفصل های آموزشی تدوین و مقرر شد دانش آموزان بعد از سپری کردن ۱۲ سال آموزشی، وارد دانشگاه شوند.
قنبری افزود: حالا ابزارهای آموزشی بسیار متنوع و عموما مجانی اند. امروز استانداردسازی آموزش با شخصی سازی آموزش در تضاد قرار گرفته است، یعنی دیگر نباید استانداردهایی که تا کنون در امر آموزش وجود داشته است را در مورد تمام دانش آموزان اجرا کرد. امکان دارد دانش ‎آموزی در سن ۸ سالگی، بتواند سرفصل هایی که برای دانش آموزان ۱۰ ساله نوشته شده است را بیاموزد. چرا نباید این کار انجام شود؟
وی افزود: ما امروز می توانیم آموزش را شخصی ‎سازی نماییم، چونکه هم دیتاهای گسترده ای در اختیار داریم و هم دسترسی به این دیتاها بسیار ارزان است. ازاین رو آینده ای که من برای هوش مصنوعی در آینده می بینم، اینست که آموزش بسیار شخصی سازی شده است و در دورترین نقاط، هر انسانی می تواند متناسب با استعدادهای خود در هر سنی آموزش ببیند. من بسیار خوش بینم که چنین تحولاتی به واسطه هوش مصنوعی در آموزش رخ دهد و آموزش استاندارد شده، جای خویش را به آموزش شخصی سازی شده بدهد.
این متخصص علوم داده در مورد وضعیت هوش مصنوعی در ایران، بیان نمود: یکی از بزرگترین آفت های نوآوری و فناوری در کشور ما، اهمیت دادن بیش از اندازه به تعداد مقالات است. ما امروز به لحاظ تولید علم هوش مصنوعی و نوشتن مقاله در این خصوص، در سطح جهان جزو ۱۰ کشور اول دنیا قرار داریم، اما متاسفانه در حوزه استفاده از هوش مصنوعی، خیلی خوب عمل نکردیم، بخصوص در آن جایی که طرف حساب ما دولت یا شرکتهای بزرگ هستند.
قنبری اظهار نمود: به برکت وجود جوانان باغیرت ایرانی، ما در این شرایط تحریمی توانسته ایم در حوزه هوش مصنوعی که خیلی ابزارمحور نیست، کارهای فوق العاده ای انجام دهیم و جوانان ما نرم افزارهایی را توسعه داده اند که هم نظیر پیشرفته ترین نرم افزارهای خارجی هستند.
عضو هیات علمی دانشکده علوم ریاضی دانشگاه فردوسی مشهد تصریح کرد: ما باید مسائل کلانی که قابلیت حل با هوش مصنوعی را دارند، احصا نماییم و از این ابزار برای حل آنها بهره ببریم. البته در صنعت وضعیت بهتری داریم، اما در تصمیم گیری های کلان از این ابزار استفاده نمی شود.
بخش خصوصی به شرط عدم وجود سیاست های دستوری، می تواند شگفت آفرین شود
وی ضمن اشاره به وضعیت آینده ایران در هوش مصنوعی، اظهار داشت: وضعیت آینده ما در این عرصه، به دو عامل رفتارهای دولت و رویکرد فناوران ایرانی و بخش خصوصی بستگی دارد. دولت ها نباید با نگاه سیاسی به مسائل نگاه کنند و برای حل مشکلات باید به چنین ابزارهایی اهمیت دهند. اما جایی که بخش خصوصی و فناوران وارد شوند، آینده بسیار خوبی در انتظارمان خواهد بود. در همین حوزه آموزش ما پلت فرم های بسیاری خوبی داریم که با استفاده از هوش مصنوعی و توسط بخش خصوصی ساخته شده اند.
قنبری افزود: بخش خصوصی بسیار در حوزه هوش مصنوعی پیشرفته است و بیشتر از این هم می تواند پیشرفت کند، چون دست مردم است و کسی به آنان دستور نمی دهد که چه کنند. من فکر می کنم با ظرفیتهای خیلی خوب و دانشجویان باانگیزه ای که داریم، وضعیت مان در هوش مصنوعی بسیار بهتر هم شود، خصوصا در حوزه آموزش بسیار پیشرفت خواهیم کرد، چونکه متولی اصلی آموزش، پدر و مادرها هستند که به علت وجود فضای رقابتی در میان بچه ها، خود به خود به سمت آموزش هایی که توسط هوش مصنوعی آماده می شود و آموزش شخصی سازی شده، حرکت خواهند کرد.
این متخصص علوم داده با اشاره به اینکه حالا بزرگترین حمایتی که دولت می تواند از بخش خصوصی بکند، اینست که خیلی کاری به فعالیتهای آن نداشته باشد، اضافه کرد: باید توجه داشت وقتی ما در مورد حاکمیت نوآوری و فناوری صحبت می نماییم، الزاما منظورمان هوش مصنوعی نیست. ما با برخی از دانشجویان نخبه دانشگاه فردوسی یک نرم افزار بسیار پیچیده در حوزه مدیریت و تصمیم گیری آب ساختیم. وقتی این نرم افزار را به مسئولین مربوطه نشان می دهیم، نخستین سوال از ما می پرسند آیا برای ساخت این محصول از هوش مصنوعی استفاده شده است. ما برای ساخت این محصول از پیبشرفته ترین الگوریتم های بهینه سازی و ریاضیات بهره برده ایم. هوش مصنوعی تنها یک ابزار است. باید نگاه کرد هر مساله ای با چه ابزاری حل می شود و سپس از آن بهره گرفت.
وی خاطرنشان کرد: امروزه استفاده از هوش مصنوعی و حضور در رقابت های جهانی مستلزم دسترسی ساده به اینترنت و فناوری های در ارتباط با آن است. در موارد زیادی دیده شده است که دو دانشجو در لابراتوار ساده خود، نرم افزارهایی را ساخته اند و به بزرگترین شرکتهای جهانی فروخته اند. ازاین رو خود بخش خصوصی آن قدری زرنگ هست که بتواند منابع لازم خویش را به دست آورد و در حوزه هوش مصنوعی پیشرفت کند.




منبع:

1402/05/01
10:29:10
0.0 از 5
418
تگهای خبر: آموزش , اینترنت , تولید , دانشجو
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
beedownload بی دانلود