مدیر نظارت صندوق نوآوری و شكوفایی مطرح كرد
افزایش بیشتر از ۵۰ برابری فروش برخی دانش بنیان ها با کمک خدمات توسعه بازار
به گزارش بی دانلود مدیر نظارت صندوق نوآوری و شکوفایی، از افزایش بیشتر از ۵۰ برابری میزان فروش شرکتهای دانش بنیان بعد از استفاده از خدمات لیزینگ و استصناع صندوق نوآوری و شکوفایی اطلاع داد.
به گزارش بی دانلود به نقل از ایسنا، محمد محمودیان ضمن اشاره به سیاست های کلی کشور در جهت ترویج مصرف محصولات شرکتهای دانش بنیان، بر لزوم بازارسازی برای این محصولات تصریح کرد و اظهار داشت: صندوق نوآوری هم در جهت همین هدف دو نوع تسهیلات را تعریف کرده که آنها را با نام تسهیلات «لیزینگ» و «استصناع» می شناسیم. با این تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی به صورت مستقیم از خرید محصولات دانش بنیان حمایت می کند.
وی درباره جزئیات این تسهیلات، خاطرنشان کرد: خریدار شرکت دانش بنیان می تواند شخص حقوقی یا حقیقی باشد، یعنی شرط اعطا این نیست که ما فقط تسهیلات لیزینگ را به شرکتهای خریدار محصول دانش بنیان یا سازمان ها عرضه نماییم. نرخ این تسهیلات در حداقل خود به ۱۰ درصد می رسد یعنی تسهیلات با نرخ ۱۰ درصد داده می شود و خریداران محصول دانش بنیان متعهد به بازپرداخت آن می شوند.
مدیر نظارت صندوق نوآوری و شکوفایی درباره زمان تنفس و بازپرداخت این تسهیلات هم اعلام نمود که تا سقف ۳۶ ماه این تسهیلات بازپرداخت می شوند.
محمودیان همینطور اظهار نمود: میزان تسهیلات بین ۵۰ تا ۸۰ درصد قیمت کارشناسی شده محصول است. اگر محصول یا خدمت دانش بنیان آماده باشد خریدار می تواند آنرا به صورت لیزینگی خریداری کند و محصول زودتر به فروش برسد، اما اگر یک دوره ساخت نیاز دارد و محصول سفارشی ساز باشد، آن وقت تسهیلات استصناع مطرح می شود که پرداخت را در چند مرحله انجام می دهیم؛ در واقع پرداخت لیزینگی به صورت یکجا است، اما در خدمت استصناع دوره اجرا برای پرداخت خواهیم داشت.
مدیر نظارت صندوق نوآوری و شکوفایی، تعامل این صندوق با شبکه بانکی کشور را اقدام دیگری در جهت بازارسازی برای محصولات دانش بنیان عنوان نمود و اظهار داشت: صندوق نوآوری بعنوان راهبر نظام تأمین مالی دانش بنیان در کشور در جهت کاهش تصدی گری و همینطور افزایش سهولت دسترسی به منابع در اقصی نقاط ایران در این زمان با شبکه بانکی کشور وارد تعامل شده و در نتیجه همکاریهای مؤثری در زمینه حمایت های مالی از شرکتهای دانش بنیان شده است.
وی ادامه داد: برای حفظ تمرکز و کنترل رفتار شعب مختلف بانکی با مجموعه شرکتهای دانش بنیان و مشتریان ایشان هم دفاتر نوآوری بانکهای همکار در مجتمع شکوفایی شرکتهای دانش بنیان مستقر هستند و کلیه مسائل مرتبط را پیگیری می کنند.
مدیر نظارت صندوق نوآوری و شکوفایی، در ادامه صندوق های پژوهش و فناوری را از دیگر بازوان صندوق نوآوری برای تحقق پیشتازی محصولات دانش بنیان در بازار عنوان نمود و اظهار داشت: صندوق های پژوهش و فناوری نظر به توزیع قابل قبولی که در کلیه استان ها دارند، در این فرآیند به همراهی صندوق آمده اند.
به قول محمودیان، در حوزه خدمات لیزینگ و استصناع، از سال قبل تلاش صندوق بر کاهش مدت زمان فرآیند اعطای تسهیلات بوده است، بگونه ای که تا به امروز مدت زمان اعطای تسهیلات لیزینگ و استصناع به نصف رسیده و صندوق نوآوری همچنان به دنبال این است زمان این فرآیند را کوتاه تر کند.
او همینطور بیان نمود: در بررسی ها دریافتیم که بیشتر شرکتهای دانش بنیان که می توانند از این سرویس استفاده کنند، شرکتهای حوزه ماشین سازی داخلی هستند. به علت این که مبالغ خرید ماشین آلات معمولاً سنگین هستند، اگر تسهیلات به خرید آنها تعلق گیرد، مشتریان رغبت بیشتری برای خرید پیدا می کنند. همینطور صنعت ماشین سازی با عنایت به مولد بودن می تواند پیشران رونق تولید و حرکت صنایع دیگر هم باشد. ازاین رو صندوق نوآوری و شکوفایی با بررسی این شرایط تصمیم گرفت در کنار شبکه کارگزاری ارزیابی، مشتریان حوزه ماشین سازی، کارگزار تخصصی خویش را هم داشته باشند.
مدیر نظارت صندوق نوآوری و شکوفایی اضافه کرد: در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هم برنامه ای به نام «توسعه صنعت ماشین سازی» تعریف شده است. ما در صندوق نوآوری با این برنامه ارتباط گرفتیم و آنها یک مجری برنامه داشتند؛ از مجری برنامه بعنوان کارگزار ارزیابی درخواست های حوزه ماشین آلات استفاده کردیم و از سویی به آن برنامه گفتیم که برای سرویس لیزینگ ما بازاریابی کنید که خود این مساله سبب توسعه خدمات ما شد.
محمودیان در ادامه درباره تأثیر تسهیلات لیزینگ و استصناع بر توسعه اقتصاد دانش بنیان هم اظهار نمود: این خدمات همچون خدماتی هستند که همواره توسعه ای بوده است. طی سنوات گذشته هم عملیاتی که روی این سرفصل تسهیلات انجام دادیم، همیشه توأم با رشد بوده است و در سال ۱۴۰۱ هم برنامه ریزی کرده ایم که این سرویس با رشد چند برابری مواجه شود. دلیل این برنامه ریزی هم این است که در جهت بازارسازی، رشد فروش را به واسطه تحریک تقاضا انجام دهیم.
وی افزود: برای این کار ما سال قبل در شبکه بانکی بالغ بر هزار میلیاردریال پرداخت داشتیم. ۶ بانک فعال هم در این عرصه با ما همکاری کردند و سال جاری هم دنبال این هستیم که تعداد بانکهای فعال را اضافه نماییم. ضمن این که افزایش سقف حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی در چارچوب خط اعتباری با صندوق های پژوهش و فناوری در دستور کار است.
مدیر نظارت صندوق نوآوری و شکوفایی بیان نمود: در مجموع ما از نظر پرداخت تسهیلات در سال ۱۴۰۰ حدود ۴۴۰۰ میلیاردریال قرارداد تسهیلات و پرداختی داشتیم که حدود یک چهارم مبالغ پرداخت شده از راه شبکه بانکی صورت گرفته است.
محمودیان اضافه کرد: عملکردی که برای ۱۴۰۰ وجود دارد، حدود ۱۰ برابر بیشتر از عملکردی است که در سنوات پیش از سال ۹۷ ثبت شده است. صندوق در سال ۹۳ این سرویس لیزینگ و استصناع را شروع کرد و تا سال ۹۷ تنها حدود یک دهم عملکردی را داشته که در سال ۱۴۰۰ از خود نشان داده است.
به قول مدیر نظارت صندوق نوآوری و شکوفایی، تعداد شرکت هایی که از این خدمات بهره برده اند هم رو به فزونی گذاشته است. ما در سالهای ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ بیشتر از دو برابر سنوات قبل، تعداد شرکتهای جدیدی را داشتیم که از راه خدمات لیزینگ و استصناع محصول خویش را فروختند. آمارها نشان داده است که برخی شرکتهای دانش بنیان بعد از استفاده از این خدمات توانسته اند فروش خویش را تا ۵۰ برابر بالا برند.
منبع: بی دانلود
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب