رئیس فرهنگستان علوم عنوان كرد
نگرش و گرایش خاص جامعه به رشته های پزشکی و مهندسی
به گزارش بی دانلود رئیس فرهنگستان علوم با تکیه بر اینکه رشته های علوم پایه در ایران جایگاه و منزلت خویش را از دست داده اند، اظهار داشت: لازم است دولت و بزرگان این عرصه برای نجات علوم پایه در دانشگاهها تلاش کنند.
به گزارش بی دانلود به نقل از ایسنا، دکتر رضا داوری اردکانی در مراسم گرامی داشت روز ابوریحان بیرونی و تقدیر از 5 پژوهشگر جوان برجسته حوزه علوم پایه بر لزوم اهمیت جایگاه رشته های علوم پایه در کشور تصریح کرد و اظهار داشت: این گروه از رشته ها، متاسفانه هم اکنون آن قدر و منزلتی که باید داشته باشد را ندارند و باید دولت و بزرگان این حوزه برای اهمیت دادن به رشته های علوم پایه تذکرات لازم را داده و کمک های لازم را انجام دهد.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: همه علوم در جایگاه خود دارای ارزش و اهمیت هستند هیچ کس نمی تواند مدعی شود که اهمیت برخی رشته ها شامل مهندسی و پزشکی از سایر رشته ها بالاتر است با اینکه در جامعه ما نگرش و گرایش خاصی به رشته های پزشکی و مهندسی وجود دارد و توجهی که به علم صورت می گیرد بیشتر جنبه ظاهری دارد. به همین جهت جایگاه و ارتباط علوم در کشور آن طور که باید معلوم نیست.
رئیس فرهنگستان علوم با تکیه بر اینکه برای حل این مسئله باید ابتدا تعلق خاطری بین علوم مختلف شکل بگیرد، اظهار داشت: علوم نظری همواره باید درکنار سایر علوم دارای احترام و منزلت باشد و ما باید به این باور برسیم همان گونه که به علوم پزشکی و مهندسی نیاز داریم به علوم پایه هم احتیاج داریم به همین جهت باید با روشهای مختلف توجه جامعه را به سمت این علوم سوق دهیم. چون که اگر به علوم پایه توجه صورت بگیرد از نظر مالی هم به نفع آن جامعه خواهد بود.
دکتر علی اکبر صالحی هم در این مراسم در سخنانی با تکیه بر اینکه سال جاری تغییراتی را از نظر امکانات برای برنده های جایزه ابوریحان بیرونی فراهم کردیم اظهار داشت: معتقدیم باید جایگاه علوم پایه در کشور تقویت شود متاسفانه به رشته های علوم پایه در دانشگاه کم لطفی می شود. در صورتیکه این رشته ها نظیر ریاضی، فیزیک، شیمی و غیره جایگاه بسیار ویژه ای در هر جامعه ای باید داشته باشد.
وی تصریح کرد: یکی از مسائلی که باعث می شود رشته های علوم پایه مورد بی مهری قراربگیرند، مسائل معیشتی و اشتغال است. در حالیکه فارغ التحصیلان رشته های مهندسی و پزشکی همواره جایگاه ویژه ای از نظر شغلی دارند و فارغ التحصیلان آن نسبت به آینده شغلی خود مطمئن هستند، اما وضعیت در رشته های علوم پایه این گونه نیست به همین جهت نخبگان ودانش آموزان ما در انتخاب رشته های تحصیلی کمتر به رشته های علوم پایه توجه می کنند.
قائم مقام فرهنگستان علوم با تکیه بر اینکه باید رشته های علوم پایه در کشور را نجات بدهیم اظهار داشت: علاوه بر جایگاه آینده شغلی رشته های علوم پایه که وضعیت خوبی ندارند متاسفانه فارغ التحصیلان این رشته هم جایگاه و پرستیژی که فارغ التحصیلان رشته های مهندسی و پزشکی از آن برخوردار می باشند، را دارا نیستند و عنوانی برای فارغ التحصیلان رشته های علوم پایه در نظر گرفته نشده است.
دکتر صالحی تصریح کرد: ما در فرهنگستان علوم اقداماتی رابرای تقویت جایگاه رشته های علوم پایه انجام دادیم که یکی از آنها راه اندازی پیوسته فیزیک بود که از مجموع یک سری دانش ها تشکیل شد. در واقع فارغ التحصیلان این رشته هم از عنوان دکتری بهره می بردند و هم اینکه می توانستند دکترای پیوسته ریاضی را داشته باشند تا بعد ازفارغ التحصیلی امکان استخدام آنها در دانشگاهها و فرهنگستان ها فراهم گردد. ازاین رو معتقدیم باید راهکارهایی برای نجات این رشته ها به کار بگیریم.
در ادامه این نشست، دکتر یوسف ثبوتی فیزیکدان و استاد فیزیک پیشکسوت دانشگاه در سخنانی با تکیه بر اینکه ارتقاء جایگاه و منزلت رشته های علوم پایه در کشور نیازمند توجه دولت می باشد، اظهار داشت: همان گونه که ما در جامعه به رشته های مختلف پزشکی و مهندسی نیاز داریم به رشته های علوم پایه نظیر فیزیک و ریاضی و شیمی هم نیازمندیم.
وی با اشاره به اینکه کم توجهی به رشته های علوم پایه یک امر کم و بیش جهانی است، اظهار داشت: در کشورهایی نظیر ایران و کشور های کمتر توسعه یافته این رشته ها بیشتر از سایر رشته ها مورد توجه مردم قرار می گیرند.
این استاد پیشکسوت همینطور به جایگاه و اهمیت ابوریجان بیرونی دانشمند ایرانی اشاره نمود و اظهار داشت: وی در قرن 10 میلادی زندگی می کرد و به مراتب از نظر زمانی و اطلاعات دانشی نسبت به افراد قبل و پس از خودش به علت خصوصیت مشاهده گری، اهمیت داشت.
دکتر ثبوتی در انتها تصریح کرد: مکتب ابوریحان بیرونی از ابن سینا به مراتب فراتر و با اهمیت تر بود چون که مکتب ابن سینا بیشتر بر تفکر اندیشه ورزی متکی بود و به جز رشته پزشکی در سایر رشته ها مشاهده گری ابوریحان را نداشت. من همواره تاکید می کنم که چرا شاگردان ابوریحان بیرونی مکتبی باعنوان مشاهده گری تاسیس نکردند که این مکتب سبب شود پیشگامان علوم مدرن، جوامع اسلامی ذکر شود نه اروپایی.
منبع: بی دانلود
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب